Bilateralne spotkanie grupy Erasmus+ w Norwegii
27 Stycznia 2023W styczniu 2023 roku grupa 15 uczniów wraz z dwoma opiekunami - dyrektor Danutą Stefańską i nauczycielem języka angielskiego Maciejem Adamkiem wzięła udział w bilateralnym spotkaniu projektu Erasmus+ w norweskim Vollen, realizując projekt pn. „Przekraczanie granic po pandemii”.
Dnia 6 stycznia po 26 godzinach jazdy do Norwegii przybyliśmy do miasteczka Vollen. Zaraz po przyjeździe poszliśmy do szkoły, gdzie spotkaliśmy opiekunki projektu, które zapoznały nas z planem całego pobytu. Następnie udaliśmy się na zajęcia języka angielskiego. Na lekcji dyskutowaliśmy na temat istoty demokracji oraz negatywnych skutków pandemii, naszych nastrojów w postpandemicznej rzeczywistości oraz możliwości powrotu do tzw. „normalności” po globalnym covidowym paraliżu. Po zajęciach języka angielskiego udaliśmy się na salę gimnastyczną, gdzie ćwiczyliśmy wspólnie ze skandynawskimi kolegami. Zostaliśmy podzieleni na grupy i przygotowywaliśmy układ taneczny. Po zajęciach wychowania fizycznego poszliśmy do biblioteki - tam wspólnie graliśmy w gry planszowe. Do hotelu przyjechaliśmy autobusem miejskim i tak zakończył się nasz pierwszy dzień pobytu w Norwegii.
Drugi dzień rozpoczęliśmy od spaceru po Vollen. Zobaczyliśmy urokliwe widoki miasta i okolic. Następnie po południu udaliśmy się razem z grupą norweską do Asker, gdzie braliśmy udział w quizie o mieście, który polegał na szukaniu zabytków. Podczas zwiedzania poruszaliśmy kwestie związane z degradacją środowiska, zauważyliśmy również, że miasto Asker oraz jego okolice są bardzo czyste, a powietrze rześkie i pozbawione spalin. Norwegowie podkreślali, że w ich kraju bardzo dużą uwagę poświęca się kwestii śladu węglowego oraz szeroko pojętej ekologii. Po powrocie z miasta zostaliśmy zaproszeni do domów uczniów norweskich, gdzie zjedliśmy kolację.
Dnia 8 stycznia ruszyliśmy na podbój kulturalny Oslo! Tego dnia mieliśmy okazję odwiedzić Muzeum Narodowe. Wizyta miała pomóc nam w znalezieniu inspiracji do wykonania projektu artystycznego. Po powrocie do szkoły w Vollen uczestnicy projektu w przydzielonych grupach międzynarodowych rozpoczęli pracę nad swoimi dziełami. Po ukończeniu wstępnego zarysu i przygotowaniu materiałów, zostaliśmy ponownie zaproszeni do spędzenia wieczoru w norweskich domach.
W poniedziałek rano udaliśmy się do szkoły w Vollen, gdzie wraz z uczniami z Norwegii kontynuowaliśmy prace nad naszymi wspólnymi projektami. Wieczorem wzięliśmy udział w turnieju tenisa stołowego. Po turnieju zabraliśmy się do wspólnego przygotowywania kolacji, którą wspólnie zjedliśmy w szkole.
Kolejny dzień spędziliśmy w Oslo. Po śniadaniu, promem, razem z młodzieżą norweską, odpłynęliśmy do stolicy. Pierwszym punktem programu było Muzeum Holocaustu, zlokalizowane na obrzeżu miasta. Zwiedzanie zaczęliśmy od wykładu na temat sytuacji norweskiej ludności żydowskiej podczas II wojny światowej, przy szczególnym skupieniu się na historii jednej z rodzin. Wiązało się to z naszym kolejnym zadaniem - na podstawie zdjęć i dokumentów, mieliśmy wykonać krótką notkę poświęconą dziewczynce, pochodzącej z owej żydowskiej rodziny. Po ukończeniu prac, młodzież w przydzielonych wcześniej grupach międzynarodowych przeszła do głównej części muzeum, gdzie na podstawie eksponatów i zdjęć wykonywała kolejne zadania. W muzeum, oprócz wielu grafik, tekstów i przedmiotów z czasów II wojny światowej, można było zobaczyć wodną instalację symbolizującą odpływający z Oslo statek z więźniami czy obejrzeć film o Holocauście w Norwegii. Po wizycie w muzeum przejechaliśmy na Półwysep Bygdøy, gdzie przewodnik opowiedział grupie krótką historię norweskiej architektury i życia tamtejszej ludności. Ostatnim etapem wizyty w Oslo było muzeum KonTiki, w którym obejrzeliśmy rekonstrukcje łodzi, a także wiele zapisków, dzienników i fotografii z podróży przez Ocean Spokojny, którą w 1947 roku zorganizował norweski etnolog Thor Heyerdahlaw. Po wizycie w muzeum grupa (wraz z obszerną dokumentacją zdjęciową!) wróciła autobusem do Vollen, gdzie spędziła wieczór w domach norweskich uczniów.
Ostatni dzień pobytu również spędziliśmy w stolicy Norwegii. Uczniowie mieli okazję zobaczyć wiele atrakcji, takich jak Katedra czy Biblioteka Narodowa, zakupić pamiątki oraz przespacerować się ulicami Oslo. W trakcie wycieczki mieliśmy także możliwość wejść na dach Opery Narodowej, zwiedzenia jej wnętrza i poznania kilku ciekawostek o mieście, dzięki uczniom ze szkoły norweskiej. Po południu zwiedziliśmy Muzeum Edvarda Muncha. Wieczorem grupy międzynarodowe zaprezentowały w szkole kolaże o różnorodnej tematyce, nad którymi pracowały przez ostatnie dni. Projekty dotyczyły stylu życia, konsumpcjonizmu, zdrowia psychicznego, uzależnień, a także nowej - postpandemicznej rzeczywistości. Po prezentacji i podsumowaniu spotkania bilateralnego przyszedł czas na pożegnanie poznanych kolegów.
Wszyscy uczestnicy projektu jednomyślnie przyznali, że czas spędzony razem był niezwykle cenny pod wieloma względami. Wiele nauczyliśmy się od siebie, ale również o sobie! Mimo różnic kulturowych, doszliśmy do wniosku, że jesteśmy do siebie bardzo podobni, mamy podobne zainteresowania, przyświecają nam podobne cele i chcemy dla siebie tego samego - powrotu do właściwego, zdrowego życia po pandemii. Wszyscy mamy nadzieję, że przyjaźnie zawiązane podczas wspólnych przedsięwzięć przetrwają jeszcze długie lata.